Ebbe Henningsen er landsformand i BEDRE PSYKIATRI - landsforeningen for pårørende.


Ebbe er 60 år, gift med Annette og far til to døtre. Han har også 3 børnebørn. Ebbe er tidligere viceskoleinspektør i Horsens. I dag arbejder han fuldtids for at give pårørende til psykisk syge, så stærk en stemme som muligt.

I denne blog vil Ebbe kort og kontant blogge om det, han har på hjerte om psykiatrien, psykisk sygdom og ikke mindst pårørendes situation. Ebbe vil - uden filter - komme med konstruktive forslag, kommentere ny viden og komme med kærlige og kritiske spark til dagens psykiatri.

tirsdag den 5. oktober 2010

Statsministerens åbningstale 5.10.10.

Med lidt "løkke" og lidt held, med lidt "løkke" og lidt held. Sådan begynder skraldemanden i My Fair Lady en af sine sange. Jeg tror at huske han hed Doolittle.

I dag tænkte jeg, at med lidt lykke og lidt held, så vil Lars Løkke tale om psykiatri og national handleplan, samt penge til området. Men ak ikke et ord om psykiatri.
Området koster det danske samfund 55 mia. kr. årlig, heraf går 5 mia. til egentlig behandling. De øvrige omkostninger er følgeudgifter til bl.a. sygefravær, overførselsindkomster m.m.
Tænk hvad der kunne spares på de meget store menneskelige omkostninger og efterfølgende økonomiske, hvis der var lidt fremsyn og investering i psykiatrien.
Atter engang er det det somatiske område der kommer først, endnu en kræftplan - her nr. III - der løftes op. Ja det er vigtigt, men der er også tusinder af mennesker på det psykiatriske område, der trænger til behandling, omsorg, arbejde og tætte netværk.
Kære Lars, hvor er det største sygdomsområde henne i regeringens verden??

5 kommentarer:

  1. Godt brølt. Jeg er - som pårørende til en pige med psykiske problemer - umådelig træt af den eveindelige og evige leflen for kræft, hjerte og somatik i almindelighed. Hvornår er det vores tur, altså os pårørende og os med psykiske sygdomme? Ebbe, jeg kender dig ikke, men jeg kan ikke lade være med at tænke: Har du nogensinde overvejet at stille dig i spidsen for et parti, der kan og vel en bedre psykiatri? Jeg tror, der er mange af os pårørende såvel som syge, der kunne finde på at stemme på et sådant P-parti.

    Niels

    SvarSlet
  2. Der er åbenbart ikke stemmer i det, og det er ikke noget krav fra DF. Derfor. Det er en skændsel.

    SvarSlet
  3. Hej Ebbe
    Politikerne siger, der er alt for mange under 40 år på førtidspension. Det skal der ændres på, så de kommer ud på arbejdsmarkedet.
    Da en stor procentdel hører under psykiatrien, sidder jeg og tænker, det må være ensbetydende med, at politikerne vil tilføre flere midler til psykiatrien og opprioritere psykiatrien som helhed. Det må for mig at se være en logisk konsekvens.
    Men, men, men.. hvorfor har jeg så disse bange anelser?.?.
    Jeg er meget betænkelig ved, hvordan regeringen har tænkt sig at gribe det an.
    Specielt fordi jeg endnu ikke har hørt en politiker koble en opprioritering af psykiatrien sammen med en reform ændring af førtidspension.
    Det er bekymrende....
    Hvad mener I ???
    Venlig hilsen Tove

    SvarSlet
  4. ...men et regeringsskifte tyder heller ikke på at der vil blive gjort mere for psykisk syge og pårørende. hvad skal vi gøre? Er der et parti der trods alt mener mere om området, som man derfor skal stemme på?

    malene

    SvarSlet
  5. Kære Tove
    80% af de personer, der tilkendes førtidspension under 30 år, er mennesker med en psykisk lidelse. Det er ikke godt. Hvilken behandling eller mangel på samme har de været ude for. Ved en tidlig indsats er jeg overbevist om at rigtig mange unge kunne komme godt igang med uddannelse, arbejde eller lignende. Så der skal en op prioritering af psykiatrien til hvis evt. ændringer af førtidspensionen skal laves. Hvis vi mener noget med at syge har mulighed for at komme sig helt eller delvist, så må vi også gå ind i en drøftelse af, hvordan det kan lade sig gøre.

    SvarSlet